Haber

CHP Milletvekili Özcan, ‘motorlu kurye hizmeti’ için TBMM’ye araştırma teklifi sundu

ANKARA (İGFA) –CHP Muğla Milletvekili Gizem Özcan, motosiklet kurye mesleğine ilişkin konuları Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin (TBMM) gündemine taşıdı.

Bu kapsamda Özcan, motosiklet mesleğine ilişkin mevzuatın işçi sağlığı ve iş güvenliği açısından uluslararası standartlara uygun olarak güncellenmesi, mesleğin tehlikeli sınıfının yeniden gözden geçirilmesi, mesleki yeterlilik ve güvenliği güvence altına alacak düzenlemeler yapılması gerektiğini belirtti. Motosikletli kuryelerin araç kullanması ve departmana ilişkin düzenlemelerin tarafı olduğumuz ILO standartlarına uygun olması gerekmektedir. Bunu gerçekleştirmek için bir araştırma önerisi sundu.

Türkiye’de motosiklet kurye mesleğinin 2014 yılında iş kolu haline geldiğini belirten Özcan, sektörle ilgili derneklerin, kayıt dışı çalışanlar da dahil olmak üzere Türkiye’de çalışan motokurye sayısının 2023 yılına kadar 1 milyonun üzerinde olduğunu iddia ettiğini söyledi.

Motosikletli kuryeliğin ölümlü kaza riski yüksek bir meslek olduğuna dikkat çeken Özcan, şu açıklamalarda bulundu:

“Motokuryeler genellikle korumasız bir araçla hizmet veriyor ve bu da güvenlik açısından risk oluşturuyor. Motokuryelerin özel güvenlik ekipmanlarıyla çalışması gerekmesine rağmen maliyetten dolayı firmalar bu ekipmanı vermiyor. Motokurye olmak her zaman iş başında dikkat gerektirir. Mevsim kurallarından doğrudan etkileniyor. Tüm bu faktörler bir arada değerlendirildiğinde “Motosiklet kuryeliğinin ölümcül iş kazası riski yüksek bir meslek olduğu aşikar. 2022 yılında bu yıl şimdiye kadar 58 motosikletli kurye ve 40’a yakın motosikletli kurye iş cinayetlerinde hayatını kaybetti. Motosikletli kuryelik mesleği tehlikeli iş sınıfına dahil edilmelidir.”

Motosiklet kuryesi olarak çalışmak için motosiklet ehliyetinin yeterli olmasının önemli bir sorun olduğunu vurgulayan Özcan, “Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından hazırlanan Motosiklet Kurye Ulusal Yeterlilik Standardı 2017 yılında yürürlüğe girdi. Ancak bu standartların henüz bir geçerliliği yok. bağlayıcı niteliktedir. Söz konusu standartlarda mesleki ekipman tanımının geliştirilmesi gerekmektedir.” . Aksi halde motosiklet kuryelerinin herhangi bir yaptırımı olmadığından mesleki yeterlilik belgesi almasına gerek yoktur. Motosiklet sürücüsü olarak çalışmak için motosiklet ehliyetinin yeterli olması önemli bir konudur. Çalışan örgütleri, mesleğin güvenli bir şekilde yerine getirilmesi için ileri sürüş tekniklerini öğrenmenin gerekli olduğunu düşünmektedir. Profesyonel yeterlilik ve güvenli sürüş motosiklet sürücülerinin garantisidir. Ayrıca, “Bütün sorunların acilen çözümlenerek kontrol altına alınması gerekiyor” çağrısında bulundu.

haber-varto.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu